Quanta, quanta guerra...
Club Editor
Primera edició de 1980
Feia anys que no llegia una novel·la de la Rodoreda, massa
temps, i no vaig poder resistir-me a una recomanació
rebuda, diferent a les altres, possiblement la millor em van dir...
Certament Quanta, quanta guerra... és una novel·la molt especial, per començar el
protagonista és un noi,
Adrià Guinart,
que fuig de la presó materna
que fa olor de flors, per anar a la
guerra. És una
novel·la
iniciàtica,
el camí del
jove per fer-se home, s'enfrontarà a tot
tipus de situacions emocionals per sortir del capoll i esdevenir una persona
adulta.
La novel·la comença amb un deliciós pròleg de l'autora que ja ens explica el que pretenia
i on se li va encendre la guspira de la inspiració, de la pel·lícula "El manuscrit trobat a
Saragossa" del polonès Wojciech Jerzy Has basada en la novel·la homònima de l’escriptor Jan Potocki, on Saragossa no hi
apareix per enlloc.
La guerra de la Rodoreda tampoc la veiem,
la intuïm, ens
la perfila, sabem dels desastres que provoca, ens els ensenya, però no ens porta al front, ens l'evita a nosaltres lectors i al seu
"heroi" que aconsegueix esquivar-la, la bèl·lica; la
guerra del dia a dia, per la supervivència, aquesta no, a aquesta s'hi enfronta des de
molts angles.
Al llarg del camí, l’Adrià,
es troba bones persones, molt
bones, però també crueltat i un ampli
ventall de les vessants més
negatives de la condició humana,
pràcticament
sempre hi ha alguna dona pel mig, dones que el volen posseir, estimar, explotar o només tenir-ne cura, però només una serà la seva excusa per
seguir el camí; Eva,
es diu.
Com a tota novel·la iniciàtica l'Adrià hi trobarà els seus guies, que l’acompanyaran
i l’ajudaran a créixer,
hi trobarà trampes que el faran caure, hi trobarà tresors que l’ensenyaran a valorar la vida. I com a d’altres
novel·les de
la Rodoreda els lectors hi trobarem miralls que es trenquen, hi trobarem valors,
fraternitat, amistat, amor, respecte...
És un llibre especial,
carregat de poesia, oníric, delicat malgrat tot, lleuger com el pas d'un
noi jove amb un farcell a l'esquena, on la natura, el paisatge, el mar, el
riu... hi tenen tanta importància
com els personatges. Escrit en primera persona, sembla que ens expliqui a
nosaltres lectors, convidats de pedra, el seu periple que el portarà de la innocència a la maduresa.
Malgrat ser una novel·la d'estil i prosa aparentment lleugera,
està carregada
de pes i rellegir-la deu ser un plaer sucós, anar descobrint o interpretant què pretenia
l'autora a cada detall, a cada moment. Carregada de simbologia, m’ha permès desgranar, amb l’ajuda
de bons amics, alguna cosa que duia
amagada dins meu i que no sabia anomenar, ara ja ho sé. Per
tant, puc concloure, que ha sigut una experiència
gratificant, des de la seva recomanació fins a la ressenya.
Molt recomanable, de llegir o rellegir.
“Mira
i admira l’ordre perfecte de les estrelles, el pas
del temps amb el seguici de les estacions: les portes de l’estiu,
les portes de l’hivern. Mira les onades, escolta la
grandesa dels vents que bufen quatre àngels
des de les quatre puntes dels cels palpitants. El llamp que tot ho ratlla de
foc, el tro que s’arrossega...
Jo estimava les galtes fresques, les gropes turgents, la mel dels pits, les
cuixes de color d’aurora, els peus de neu i de nacre... Els
llibres que donen saviesa, les postes incendiades des dels meus finestrals, la
claror perlada de l’astre de la nit...”
“...Jo
estimo una noia que no vol res, que no vol res, que només
vol ser d’ella i d’ella.
Estima els rius que arrien estrelles, les penja i les despenja, hi enraona, sap
de què són
fetes. Estima les roques, el foc. No té
por de res... “
“...Deia
que la gent hauria de morir i quedar a l’acte
com aquelles formes que s’han conservat per manca d’aire
i que un buf de no res converteix en pols. Morir amb tots els desigs desperts i
al mig del carrer tot passejant per un
poble abaltit..”
“...Damunt
meu semblava que les estrelles s’anessin enduent la nit...”
Tens raó, Anna. Ja fa massa temps que jo tampoc no torne a rellegir alguna de les novel·les de la Rodoreda que més em van agradar. Mirall trencat és una de les que més he rellegit fins fa poc, però Quanta, quanta guerra... la tinc massa deixada. Ara és el moment, gràcies a la teua ressenya.
ResponEliminaRODOREDA, sempre RODOREDA. Per llegir o rellegir.
ResponEliminaA Quanta, quanta guerra...es diu molt sense dir. Alguns la consideren la seva millor obra. Noi protagonista, encara que quasi sempre són dones les protagnistes (Aloma, Colometa, Teresa Godall,...)
Novel.la, contes, poesia
PAPALLONA
Collí dos pètals de rosa
un àngel, i els va bufar;
un altre, com qui no gosa,
amb l´arc iris els pintà.
Volo damunt la flor morta,
jo, flor viva i vacil.lant;
i si vull, de tant en tant,
fulla sóc, en branca forta.
M. Rodoreda
Imma C.
Un clàssic de la Rodoreda, amb la peculiaritat, com diu la Imma, que el protagonista és un home.
ResponEliminaGràcies, Anna, per portar-nos aquesta novel·la que jo també fa molts anys que vaig llegir i que hauré de "refrescar".
MERCÈ RODOREDA. LA PLAÇA DEL DIAMANT. 1962
ResponElimina"...I amunt, jo amunt, amunt, Colometa, vola, Colometa...
Amb la cara com una taca blanca damunt del negre dol...amunt, Colometa, que darrera teu hi ha tota la pena del món, desfés-te de la pena del món, Colometa..."
Imma C.
"Segons quins dies el vent arribava carregat de núvols que empenyien el cel i el feien recular"
ResponEliminaMirall Trencat. RODOREDA
I.
La gent anava pels carrers, volta que volta, cridant sense parar "Llibertat! Llibertat!".
ResponEliminaRodoreda. Viatges i flors.
I.
Vaig fer un crit d´infern. Un crit que devia fer molts anys que duia a dintre.
ResponEliminaLa plaça del diamant
Aloma va pensar que a fora la nit devia ser bonica, amb els carrers i els jardins adormits sota d´una lluna tendra. Potser hauria valgut més quedar-s´hi.
Aloma
I.