Stéphane
Audeguy
La teoria
dels núvols
Editorial
Empúries, 2006
Trad. de
Ferran Ràfols i Maëlle Monnerie
Imagineu un núvol, petit, que s’ajunta amb altres núvols també petits,
i en formen un de més gran, molt gran, que canvia de color, que descarrega aigua,
pedra, neu, un núvol que aparentment es
desfà, però no, el vent l’empeny i queda esfilagarsat, fins que torna a ser un
núvol petit que recull la condensació d’allà o passa fins que creix i canvia de
forma.
Doncs això, un famós dissenyador de moda japonès, supervivent d’Hiroshima,
que viu a París, decideix dedicar els darrers anys de la seva vida a
col·leccionar tot el que s’hagi escrit sobre meteorologia i per tant sobre els núvols,
des dels primers teòrics. Contracta una bibliotecària, una noia una mica
descol·locada en el món que li ha tocat viure, en el que no cal pensar, feina
precària, parella precària, habitatge precari... per tal que li classifiqui la seva col·lecció
de núvols i escolti totes les seves històries sobre els primers teòrics dels fenòmens meteorològics.
La novel·la és com un núvol que va endavant i enrere, creixent i
decreixent, en el temps i en l’espai, les històries dels meteoròlegs i dels
observadors de núvols es barregen amb les del dissenyador i la bibliotecària,
amb l’objectiu final d’aconseguir el protocol Abercrombie, on se suposa que hi
ha tots els secrets dels núvols i els canvis meteorològics del món, escrit molt
abans que els primers ordinadors fossin capaços de fer càlculs i prediccions
meteorològiques, protocol tan famós com
desconegut i misteriós. Com desconeguda
i misteriosa és la vida de l’Akira Kumo, el dissenyador japonès, a qui la
Virginie Latour ajudarà a acabar la seva col·lecció i l'acompanyarà, amb una amistat farcida d'afecte, fins al final de la vida.
Un llibre
ideal pels que ens agrada embadalir-nos contemplant els núvols, i els misteris
de l’ànima humana.
“(...) els
núvols estan formats d’una matèria única que no deixa de transformar-se, que
tot núvol és, en resum, la metamorfosi d’un altre.”
“Els
objectes de la naturalesa, en la seva gran majoria, es presenten com a irregulars:
la línia recta, el cercle o el cub gairebé no existeixen sobre el planeta. Si
s’examinen objectes tan diferents com ara el flanc d’una muntanya, la paret
interior d’una vagina de dona o la superfície d’un gra de blat, es veurà que
tots contenen aspreses, irregularitats més o menys importants; però la ciència
occidental mai no ha tingut veritablement en compte cada sinuositat, cada
anfractuositat en l’estudi dels objectes. (...) Perquè la irregularitat més
petita, considerada en si mateixa, es compon de de minúscules anfractuositats,
de manera que cal arribar fins al punt de la que la costa de Cornualla és
rigorosament infinita. I aquest descobriment es pot fer extensiu a la totalitat
dels objectes de la naturalesa: el perfil d’una orella, la mà d’un nen, el
ventre de les dones són, també, absolutament sense fi. Infinit és l’última
paraula que en Richard Abercrombie escriu al gran arxivador verd: ara l’obra ja
és perfecta.”
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada