Miguel Ángel
Hernández
El dolor de
los demás
Anagrama,
2018
No és una
novel·la. És la “puta” vida, i perdoneu
l’expressió. L’autor aquesta vegada no necessita inventar res, només li cal
explicar amb el seu saber fer, un episodi del seu passat. De fet, no ens cal saber si és veritat o si
és ficció, i si el què explica és real o no, perquè el dolor és real, el “shock” i la tristesa són reals, la
incomprensió és real, l’afecte és real, i les contradiccions són reals i ens conformen
a tots nosaltres.
Als divuit
anys el seu millor amic va matar la seva germana i es va suïcidar.
Com encaixar
aquesta realitat a la vida, una realitat impossible d’imaginar. Quantes
preguntes et pots arribar a fer sobre l’altre, sobre tu o sobre l’entorn,
després d’uns fets així? Com sobreviure
emocionalment? Es fa, tots tenim al
nostre voltant persones, o fins i tot
nosaltres mateixos, que han
viscut/suportat/vist situacions emocionalment i/o físicament extremes, i han continuat
vivint o sobrevivint. Però la memòria és un laberint que et torna, quan menys
ho esperes, tant als llocs on vas ser
feliç, com als indrets d’on vas fugir, els plens de dolor, als que vas patir.
El llibre és
una crònica actual dels fets de llavors, memòria i investigació, i una crònica
del present, del procés de creació, o més aviat, un relat de la seva vida
mentre escriu el llibre . Sembla que el drama de l’amic va accelerar una
separació sentimental respecte el lloc i
les persones que el van veure néixer i créixer, i és a través de l’enfrontament
amb aquesta situació, que el violenta però que ha decidit escriure, que farà el
reconeixement no només de l’indret i les
persones, sinó també dels seus propis orígens i sobretot de la víctima. De fet, probablement, no seria qui és, ni
escriuria com escriu si no fos per aquest bagatge dolorós.
És una lectura
dura, però ben conduïda, que no et deixa caure en el pou del dolor dels altres,
que et pot fer de mirall, això sí, i et
porta a la inevitable reflexió de la violència, de la fragilitat, del
conflicte, de la diabòlica temptació de buscar explicacions, de la ferida i la
seva sutura, dels orígens, de la vida al capdavall, o del seu sentit, si és que
en té cap. Particularment em va deixar colpida, emocionada i admirada per la
valentia de l’autor, i, això sí, m’ha
costat un mes i mig agafar la distància suficient per fer la ressenya.
Lectura que recomano
molt, no només per la catarsi que pot suposar tota bona lectura que toca l’ànima,
sinó perquè també està escrita pel Miguel Ángel Hernández i els que l’hem
llegit sabem que escriu molt bé, i segurament aquí la seva escriptura encara és
millor, més profunda.
“(...) hay aguas que es mejor no remover,
lugares en los que es mejor no entrar, que no todas las historias tienen por
qué ser contades, que escribiendo no siempre se gana, que a veces también
naufragamos ante el dolor de los demás.”
“(...). Ahora yo me encontraba también ante unas sombras
del pasado. Ecos y fantasmes de un tiempo que se había ido. Y creo que fue
precisamente eso lo que más me impresionó: la imagen de mi prima, de mi primo,
de mi hermano, y sobretodo la mía, hablando a través del tiempo. Incluso más
que el crimen, más que la noticia, más que el hecho de ver el cuerpo de mi
amigo cubierto por una lona de plástico y colocado sobre una puerta apoyada
entre dos sillas.”
“La gente esté ya en la esplanada. El ruido
viene de allí. Todos esperan para el velatorio. Pero aún no han llegado los
ataúdes. Todavía hay movimiento. La escena que aguardan aún no ha comenzado.”
En llegir la teua ressenya, no pots estar-te de llegir aquest llibre que tant promet. Mercès, Anna.
ResponEliminaTenies raó, Anna, m'ha agradat molt: Un relat ple de vida.
EliminaTambé ple de mort, i d'oblit...
EliminaUna altra bona recomanació, Anna!