dijous, 13 d’octubre del 2016

L'amor et farà immortal | Ramon Gener


L'amor et farà immortal. Música, memòria i vida
Ramon Gener
Traducció del castellà de Pere Fernàndez
Ara llibres, octubre, 2016



Ja m'ha passat altres vegades, això que veus un títol sense fixar-t'hi massa i la ment l'interpreta a la seua manera, i apartir d'ací sempre llegeixes el mateix. Com la volta que vaig anar a veure aquella pel·lícula de títol tan suggerent que tots ja havien vist. En acabar la projecció i eixir al carrer, anava jo en cabòries i dient als que m'acompanyaven: No sé que té a veure el sexe amb aquesta història de fantasmes. Resposta: ? No és "El sexo sentido", sinó "El sexto sentido"!, que sempre estàs pensant en el mateix!
I quan era jove, estaven de moda els llibres d'autoajuda: "No digas sí cuando quieras decir no", "La programación neurolingüística", etc. Fugia d'ells com del diable. Però al costat d'aquestos sempre n'hi havia un el títol del qual m'agradava, "Tus zonas erógenas", i vaig anar a per ell, En quant el vaig obrir, em vaig adonar de que havia ficat la pota: era "Tus zonas erróneas". No cal dir que no el vaig llegir, no tinc jo poques zones errònies per a que me'n diguen més!

Tot això ve pel llibre del Ramon Gener. En llegir la contraportada i les primes pàgines penses immediatament en un llibre d'autoajuda, per a poder superar el dol per la mort d'un ésser estimat, amb els estadis que els psicòlegs assenyalen: negació, ira, negociació, depressió i acceptació. Jo coneixia el Gener per la seua faceta de divulgació musical (sobretot pels programes televisius, Òpera en texans i This is opera), on el Ramon t'encomanava la seua passió per la música, i això no complia les meues espectatives sobre temes musicals. Vaig pensar que ja tenia al davant un altre llibre d'autoajuda, que m'havia tornat a equivocar. Però no és ben bé això, no sols.

El pare d'en Gener ha mort per segona vegada (la primera va ser el dia que per l'Alzeimer son pare va deixar de conéixer la seua família i el seu món) i les tres moires de la mitologia grega van a buscar-lo i el conviden a viatjar amb elles per veure "les vides d'altres homes i dones aclaparats pels mateixos sentiments" que l'aclaparaven a ell. A partir d'ací, amb una barreja de mitologia clàsssica i música el protagonista es trobarà físicament davant en els moments més durs de determinats personatges (quasi tots músics), que l'ajudaran a superar el dol. Cadascun d'ells, a la seua manera, li mostrarà el camí de superació: Odisseu, Maria Callas, Farinelli, Verdi, Clara Schuman, Berlioz, Rodrigo, etc.
És un viatge per històries de la música farcit de petites anècdotes (de totes trau una ensenyança), que, als amants, de la música els faran gaudir. Amb aquestes històries i entre tots li ensenyaran que l'Amor pot fer-nos immortals (Un plantejament tal volta una mica excessiu per a la resta dels mortals).

2 comentaris:

  1. M'has fet riure, elPac! I és que a mi també em passava: cada cop que veia aquell títol, llegia "Tus zonas erógenas"(no sé què en diria Freud d'aquests lapsus lectors!). No em va passar mai pel cap de comprar-lo, però va acabar caient-me a les mans en forma de regalet, ara deu fer -pel cap baix- uns mil anys. Vaig ser incapaç de llegir ni una pàgina sencera, i no fa gaire va fer cap a les escombraries.

    Pel que fa al Ramon Gener, havia vist algun programa d'"Òpera en texans", i com a divulgador de la música clàssica no estava malament. El llibre no sé... ara m'he espantat una mica amb això de l'autoajuda, tot i que el plantejament, i tal com l'expliques tu, sembla prou interessant.

    ResponElimina
    Respostes
    1. No sé Freud, però a mi comença a preocupar-me. Últimament m'ha passat amb l'anunci d'un programa de cuina a la TV: "Pescadilla en la cocina". Pensava que era un programa de cuina per a fer peix exclusivament. Aix!

      Elimina