dimarts, 29 de gener del 2019

Distancia de rescate | Samanta Schweblin


Samanta Schweblin
Distancia de rescate
Literatura Random House, 2015

Fa temps que sento recomanacions de lectura de l'obra de Samanta Schweblin, però encara no m'havia decidit a posr-m'hi, fa uns dies, vaig preguntar per quina em recomanaven començar, i dues persones em van dir "Distancia de rescate", lectura feta i ben recomanada. 

Comences a llegir en el que intueixes un punt indefinit de la trama (més avall podeu llegir la primera plana), plena de misteri, angoixant perquè saps que passa alguna cosa greu que no acabes d’entendre, i et van subministrant peces però mai suficients. De fet la novel·la, o més aviat relat llarg, està estructurada com una conversa indagatòria, on un protagonista fa preguntes, en cursiva,  i l’altra respon, sense cursiva, un  diàleg que busca la causa de la tragèdia, i els lectors, mers espectadors, ens limitem a seguir el fil de la conversa sense els elements que té qui fa preguntes, sense entendre què ha passat, ni saber qui són, generant la necessitat de llegir sense parar per saber què ha succeït exactament, qui pregunta, qui respon, per què ha passat, quin desenllaç hi ha hagut, etc.

Explicar gaire és complicat, hi ha el perill de desvetllar el misteri, i val la pena llegir-lo ben verge d'informació, només dir-vos que la distància de rescat és el temps de reacció per salvar algú que se suposa que has de protegir, i diria que gairebé tothom, en algun moment, ha trencat la connexió necessària per calcular aquesta distància, a vegades de manera conscient quasi sempre inconscientment, incapaços com som, afortunadament, de calcular tots els riscos que ens sotgen.  

Hi ha més temes de fons, que no desvetllaré, alguns que estructuren la trama, i d’altres que es tracten de resquitllada, però obren, com tota bona lectura, debats interns. 

Val la pena de llegir, per la manera com està estructurada, per la trama, per com sap captar l’atenció i et manté vigilant una situació sobre la que, com a lector, no tens cap control.  A més a més és molt visual, com a mínim jo me n’he fet la pel·lícula sencera.

Primer contacte amb l'autora, que ja fa temps que tocava la porta per entrar. Ben segur que continuaré llegint-la.

Inici:

"Son como gusanos.

¿Qué tipo de gusanos?
Como gusanos, en todas partes.
El chico es el que habla, me dice las palabras al oído. Yo soy la que pregunta. ¿Gusanos en el cuerpo?
Sí, en el cuerpo.
¿Gusanos de tierra?
No, otro tipo de gusanos.
Está oscuro y no puedo ver. Las sábanas son ásperas, se pliegan debajo de mi cuerpo. No me puedo mover, digo.
Por los gusanos. Hay que ser paciente y esperar. Y mientras se espera hay que encontrar el punto exacto en el que nacen los gusanos.
¿Por qué?
Porque es importante, es muy importante para todos.
Intento asentir, pero mi cuerpo no responde.
¿Qué más pasa en el jardín de la casa?, ¿yo estoy en el jardín?
No, no estás, pero está Carla, tu madre. La conocí unos días atrás, cuando recién llegamos a la casa.
¿Qué hace Carla?
Termina el café y deja la taza en el pasto, junto a su reposera.
¿Qué más?
Se levanta y se aleja. Se olvida las ojotas, que quedan unos metros más allá, en las escaleras de la pileta, pero no le digo nada.
¿Por qué?
Porque quiero esperar a ver qué hace.
¿Y qué hace?
Se cuelga la cartera al hombro y se aleja en su bikini dorada hasta el coche. Hay algo de mutua fascinación entre nosotras, y en contraste, breves lapsos de repulsión, puedo sentirlos en situaciones muy precisas. ¿Estás seguro de que es necesario hacer estas observaciones? ¿Tenemos tiempo para esto?
Las observaciones son muy importantes. ¿Por qué están en el jardín?
Porque acabamos de regresar del lago y tu madre no quiere entrar a mi casa.
Quiere evitarte problemas.
¿Qué tipo de problemas? Tengo que entrar y salir una y otra vez, primero por las limonadas, después por el protector solar. No me parece que esto sea evitarme problemas.
¿Por qué fueron al lago?
Quiso que le enseñara a manejar, dijo que siempre había querido aprender, pero una vez en el lago ninguna de las dos tuvo la paciencia necesaria.
¿Qué hace ahora en el jardín?
Abre la puerta de mi coche, se sienta al volante y revuelve un rato la cartera. Yo bajo las piernas de la reposera y espero. Hace demasiado calor.(...)"

1 comentari: