Anna Gual
LaBreu, març 2019
La poesia
de l’Anna és un clam al despertar, a la vida, a la supervivència. És un prec,
mirar-nos les arrels que ens lliguen al terra, les que ens lliguen als nostres
ancestres. És un crit a mirar-nos els uns als altres, a mirar al cel. A
entendre aquesta connexió que neix del nucli de la terra i va pujant, i es
converteix en arrels i tubercles, i en fa molsa o sorra o aigua o saba, i es fa arbre, papallona, mare o
núvol, de fet, qualsevol de nosaltres, semideus en potència, i és que la
divinitat acabaria sent la comunió de tota aquesta il·lusió i de tot aquest
patir, per esdevenir el poema, la vida.
RENEC
Jo no volia un mapa.
Jo volia un matxet per obrir-me pas
a la selva, seguint l'inconscient.
Quan diuen massa tard,
vols dir que potser no exageren?
He trobat un petit ganivet
i crec que podré tallar les plantes
que se'm fiquen als ulls,
les que m'obstrueixen la voluntat,
les que exalten les contradiccions.
Sí,
jo no volia un mapa.
Jo volia un Déu dins de cadascú.
Altres
semideus pertany a la trilogia “Arrels trinitat”, és el darrer volum després de
Molsa i El tubercle. Després de llegir la trilogia és possible fer-se l’abast
de la mirada espiritual de l’Anna Gual, no cal creure en cap religió per
entendre que hi ha alguna cosa que no som capaços d’explicar però que fa
que ens emocionem amb els ceps que
broten, les flors que s’obren, amb la mà d’una àvia o amb la d’un nadó. Des
d’aquesta mirada la poesia de l’Anna Gual és un conductor entre la terra el
cel, entre l’ínfim i l’infinit, entre el dins i l’exterior, que busca deus i
semideus darrere les cares dels altres. Que ensenya la potencialitat amagada
entre els plecs del conformisme.
CERIMÒNIA
CONJUNTA
Els semideus s’amaguen
dins els nostres timpans
perquè no els vegem.
Només si cavem cap al cosmos
podrem percebre
la tremolor que els provoca
la por de ser descoberts.
obre el pòrtic
cap a la veritat estel·lar
i enumera’m
què hi veus.
En la
poesia de l’Anna, la condició de dona hi és intrínseca, transversal, la dona
com a font de vida, com a mare terra, la dona com a filla, com a neta,
dipositària d’una condició, d’un secret, d’una mística. No cal ser mare per
entendre que som un claustre, una cripta. En aquest poemari, llegim a l’autora com a unitat atemporal, ella és ella, ara i
sempre, i alhora les seves ancestres i alhora hi som totes, tota la feminitat humana.
EL SENDER
DEL PRIVILEGI
És el soroll dels animals
El que ens excita.
És el so de les bèsties
Els que ens diu: tira endavant.
Troncs travessats a la matriu
i una esllavissada de tresors
navegant pels ovaris,
recorrent els anells cartilaginosos.
Dins del túnel hi ha la llum
Que vosaltres voldreu emetre,
Dones-llanterna.
Un amic m’explicava
la connexió subterrània dels arbres, la seva comunicació, el seu comportament
com un tot davant les agressions. Fa poc relacionava aquesta explicació amb la
comunicació no explícita entre les persones, o entre els animals, la capacitat
d’entendre i percebre que no és a través del llenguatge, ni la mirada, ni
l’oïda. La sensació de formar part d’un tot comú, únic i alhora múltiple,
fractal i calidoscòpic, pla i multidimensional, la sensació de no saber res i
alhora comprendre l’intangible, sense paraules per explicar-ho. L’Anna Gual en
canvi sembla que en sigui traductora, ens ho diu, ens ho explica, fa planer el
camí, en forma de paraules, posant en evidència els contraris per
mostrar-nos que fan un tot, a través de
l’emoció de cada experiència, de la sorpresa amagada darrera la quotidianitat,
de la meravella de la vida. No cal esforçar-se a entendre el què vol dir, només
cal entendre el que sent, el què fa sentir, i entendrem que la lectura i
l’escriptura són un camí. L’Anna s’interpel·la, ens interpel·la, es fa
preguntes, vol que ens fem preguntes, vol que dubtem, vol que llegim. Ella, de
fet, ens diu que escriu per no parlar.
LICOR
D’ULLASTRE
La mà
De la meva àvia s’obre igual
Que la mà d’un nadó.
Tant de misteri
Bloqueja tota la maldat que hagi de venir.
SANT’EUSTACHIO
El darrer so que sentiré quan mori
Serà el crit que vaig fer al néixer.
En definitiva, una nova meravella publicada per LaBreu que us
recomano amb entusiasme!
ENUIG
ResponEliminaAparteu
els que no volen llegir
tot i tenir-ne el do.
Aparteu els qui ens desmereixen.
(pàg. 16)
A mi em sembla d'un determinisme i essencialisme molt xungus i preocupants, la veritat. No hi veig el misteri per enlloc, el contrari: és moralista i tendenciosa.
ResponElimina