Tota la veritat
Núria Cadenes
La Magrana, 2016
La Núria ens ha parit una novel·la fosca. Una
narració crítica (amb els arribistes trepes, amb els periodistes/tertulians (?)
conformats, amb les societats tancades...), una novel·la que traspua una bona
dosi de violència quotidiana soterrada, de vides marcades pel dolor, per no
poder ser u mateix, per la llei del silenci, pel conformisme del
"què-hi-farem" del "així-ha-estat-tota-la-vida"...
Al poble hi ha hagut una mort, la mort del
ric, poderós, important (tan important que fins i tot vindrà el president al seu
soterrar). A partir d'ací començarà a aparèixer un reguitzell de personatges
que aniran bastint tota la història del mort i els seus, i les dels habitants
del poble.
Com que la Núria no vol posar-li-ho fàcil, al
lector, més bé vol que el lector s'hi implique, que treballe, que ajude a
construir la novel·la, cadascun dels personatges que no són els importants tindrà
la seua pròpia veu. Només els importants (el mort, la muller, l'amic i ajudant i
ara portaveu de la família, l'examic periodista, el sotsinspector) tindran la veu
del narrador però sempre des de la subjectivitat del personatge (Ací la Núria
s'ha arriscat a donar una veu diferent als pensaments de tots i cadascun d'ells). El
lector farà ben bé d'anar fent-se la seua llista de dramatis personae, per anar anotant-hi els trets que l'autora va
desgranant a poc a poc. Rosa, Joan, Antònia, Pere Gros... i Dolmeriu (la veu
del poble, encarnada en els vells que seuen a la plaça i veuen la fira amb distància
crítica).
I és una novel·la fosca, dura i uns quants
adjectius més, tots ells igual de negatius, perquè totes les històries són descoratjadores,
per plorar llàgrimes de sang. Però que les tenim entre nosaltres, són les
nostres vides; una violència de la qual no podem fugir. Entre totes elles, ressaltaria
les de les dones anònimes (les esclaves del puticlub; la dona maltractada, però
que ho sap tothom!; la que és odiada pel seu home; la que ha marxat i
fracassada ha hagut de tornar al poble; la vella que ha estat assassinada pel..., etc.
Quant a la forma, la Núria ens ofereix una
novel·la fragmentada: petits fragments de les veus dels personatges, i petits fragments
del narrador extern (però extremadament subjectiu), peces d'un trencaclosques
que tu has d'anar construint. Tot això narrat amb una prosa clara, directa,
col·loquial quasi sempre, amb frases curtes (de vegades, un pensament te'l fa
llegir en vàries paraules separades per punts) i un llenguatge molt clar i,
quan toca, poètic: "...sent el cos
que es redreça, es descargola com una fulla nova de falguera." "De
tant com se l'havia estimat, ara se sent esqueixada, incompleta, tota closca i
vent."
Novel·la negra, bruta, de ca nostra...
Hi ha dues coses que he de preguntar-li, a la Núria:
ResponElimina1. Per què el Roger sempre apareix citat pel narrador com R.R.?
2. Per què Schönberg? No t'agrada?
1. És, diguem-ne, el seu "nom artístic", com de fardar, d'interessant.
Elimina2. Schönberg? Per casualitat. Vaig trobar els seus quartets de corda una nit que escrivia i volia fugir del sorollam d'uns veïns de gustos "musicals" penosos. A partir d'aquell moment, per escriure 'Tota la veritat', NECESSITAVA Schönberg. Ha estat una descoberta que ja duré amb mi per sempre. És MOLT BO, prou que ho saps :)
Abraçades.
Núria
Se t'ha oblidat de dir que amb aquesta novel·la va guanyar el premi "Crims de tinta":
ResponEliminahttp://www.elpuntavui.cat/cultura/article/19-cultura/936838-nuria-cadenes-guanya-el-vii-premi-crims-de-tinta-amb-la-novelmla-ltota-la-veritat.html
Un món sòrdid, una novel·la molt bona, i una escriptora immensa, la Núria Cadenes: un vespre magnífic!
ResponElimina