dissabte, 9 d’agost de 2014

ARTISTAS SIN OBRA. Jean-Yves Jouannais

Artistas sin obra. "I would prefer not to"
Jean-Yves Jouannais
Acantilado ed.
2014
156 pàg.
Traducció de Carlos Ollo Razquin
Pròleg d'Enrique Vila-Matas





"...es demasiado literario para unos hombres que, a guisa de literatura, se mandan postales y que confiesan que prefieren jugar un buen partido de tenis a escribir una página satisfactoria de una novela."


D'aquell memorable "Preferiria no fer-ho" del relat de Melville, que va inaugurar una manera de viure però sobretot ha donat nom a una manera d'entendre i afrontar la creació, n'ha sortit aquest llibret, bastant memorable, que cataloga un seguit d'artistes que van fer de la no-creació el seu corpus creatiu.

El gran Vila-Matas reconeix al pròleg els seus deutes amb aquest text per fer el seu recordat "Bartleby & compañía", tot i que al "Artistas sin obra" es menciona l'anterior "Historia abreviada de la literatura portátil" de l'autor barceloní. Com si es retroalimentessin en bucle...

La història i la tradició ens han ensenyat que l'evolució i la modernitat s'han aconseguit amb els actes i els fets; tant en la vida com en l'art, però hi ha tot un seguit d'autors i artistes que, com si visquessin contra-natura, decideixen no fer res i anul·lar-se a ells mateixos i per tant desaparèixer. Alguns com Arthur Cravan, de manera literal.

Jean-Yves Jouannais, crític d'art, nascut el 1964 a França, presenta i explica un seguit de noms i biografies unides per aquest abandó creatiu i el se gust pel silenci i el no.
Des de les vides, accions i obres de Marcel Duchamp, Jacques Vaché, Armand Robin, Félix Fénéon, Félicien Marboeuf, Gilles Barbier, Firmin Quintrat, Roberto Bazlen... Tots artistes en blanc i negre, partidaris del NO, i com si d'una conspiració es tractés quasi no existeixen també a Google©...

"...decidirá no producir más que comportamientos. Será un artista del gesto."

Assaig conceptual que (perdoneu el joc de paraules) prefereixo haver llegit que no fer-ho...

3 comentaris:

  1. El plantejament de l'obra em sembla tan atractiu com la idea de l'artista sense obra. Caldrà llegir-lo!

    ResponElimina