dimarts, 6 de juliol del 2010

Barcelona,València,Palma


Altament recomanable l’exposició BVP. Una història de confluències i divergències, que es pot visitar al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) des d’ahir fins al 12 de setembre, i on les tres inicials corresponen als noms de tres ciutats: Barcelona, València i Palma, no necessàriament en aquest ordre. Són mil dos-cents metres quadrats dedicats a repassar els punts de trobada i de desencontre entre tres ciutats condemnades —de vegades, fins i tot feliçment— a dialogar entre elles, en una coproducció del mateix CCCB amb el departament de Cultura i Mitjans de Comunicació de la Generalitat, que ha comptat amb tres comissaris de categoria: l’artista plàstic Ignasi Aballí, l’escriptor Melcior Comes i l’il·lustre veí Vicent Sanchis, que hi aporta visió periodística. La primera virtut del discurs que han construït entre tots tres consisteix a fugir del tòpic com de la pesta. I la segona, haver sabut impregnar tot el recorregut de l’exposició d’una sinceritat i un distanciament irònic que no tan sols resulten sans sinó també necessaris per dur a terme una aproximació fecunda a cadascuna de les ciutats i a les relacions que estableixen entre elles, tant si són de proximitat com d’hostilitat o indiferència. El resultat és una exposició que defuig el to encomiàstic, però també la temptació –tan habitual entre nosaltres– de l’autoflagel·lació. S’eviten també els consabuts ais i uis de la ceba més rància, i es recorre a un sentit de l’humor que en cap moment no resulta escapista, sinó incitador. La cosa funciona francament bé, i prova d’això és el titular amb què el carpetovetònic diari Las Provincias saludava ahir l’exposició: Una exposición catalana equipara las fallas con las drogas y la prostitución. Efectivament, poc sentit de l’humor gasten alguns. I una capacitat de mentir que resulta xocant, com podran comprovar els lectors amables que s’acostin al CCCB.El que hi trobaran és una exposició que juga amb encert a la sorpresa i que significativament comença parlant del futur (hi ha una previsió sobre els efectes del canvi climàtic en cadascuna de les tres ciutats d’aquí a l’any 2085) i acaba recordant el passat comú (el gòtic, les muralles esbucades). Entremig hi trobaran de tot: vídeos amb testimonis de ciutadans de les tres urbs sobre usos lingüístics, projectes arquitectònics delirants i mai realitzats, una exhibició d’objectes perduts, una maqueta de Daniel Andújar del palauet de Millet a l’Ametlla del Vallès, les fotografies que Manolo Laguillo ha fet de l’skyline posterior de cadascuna de les tres ciutats, un mosaic (obert a les aportacions del públic) d’horrors arquitectònics i urbanístics, còmics de Mariscal, Seguí i Montesol, filmacions de les aficions dels equips de futbol respectius... I també citacions d’escriptors, o una mostra de plaques de carrers de les tres ciutats, que ens recorden un fet fonamental: potser sí que som els de la corrupció, els de l’especulació salvatge i desguitarrada, els de l’horterada i el kitsch a l’engròs. Però també som els de Josep Pla, Llorenç Villalonga o Joan Fuster; també som els que, al centre de cada ciutat, tenim carrers retolats en una mateixa llengua que es diuen Ramon Llull, Muntaner, Àngel Guimerà, Boters, Flassaders o Alfama; també som els que ens banyem en una mateixa Mediterrània que ens alimenta, ens comunica i ens defineix. I tot això, estimats amics, no és pas poca cosa.

Sebastià Alzamora


Catàlegs d'exposicions:

Barcelona - València -Palma. Una història de confluències i divergències

Autors: Sebastià Alzamora, David Castillo, Melcior Comes, Ferran Mascarell, Eduardo Mendoza, Joan-Francesc Mira, Valentí Puig, Llucia Ramis, Vicent Sanchis Llàcer, Enric Sòria, Vicenç Villatoro, Monika Zgustova.

2 comentaris:

  1. Ah!, doncs aprofitant que el CCCB em queda a prop de casa, hi aniré qualsevol dia d'aquests.
    Moltes gràcies, Isabel.

    ResponElimina
  2. Fantàstic Sícoris, així podrem comentar que ens ha semblat. Jo encara no l'he vist. Potser m'hi arrivaré el proper cap de setmana.

    ResponElimina