El cinema i la literatura: dues formes de fer ficció, de mostrar punts de vista, de cercar llenguatges, de retratar, distorsionar o reinterpretar la realitat. Inclús, d'inventar-se realitats noves i alternatives, personals i subjectives.
I, donant voltes a tot això, he pensat que estaria bé fer una petita llista
-que podeu completar vosaltres, si us ve de gust- combinant totes dues arts.
Realment, d'adaptacions n'hi ha moltíssimes (massa, potser; el cinema hauria de desenvolupar la seva pròpia forma de narrar, creant més guions originals i independitzant-se així de "la mare literatura".) Moltes d'aquestes adaptacions no han fet altra cosa que malbaratar autèntiques joies de les lletres; cal reconèixer, però, que també ha passat al revés: alguns cineastes, partint de novel.letes "pulp" amb un valor literari més que discutible, han construït pel.lícules magistrals.
El que us proposo és buscar una equivalència (que difícilment serà sempre exacta) entre bones pel.lícules i les grans obres literàries en què estan basades. Aquí us en deixo algunes, acompanyades d'uns comentaris minúsculs en forma d'epígrafs:
Esteticisme i final d'època.
Il Gattopardo:
- Giuseppe Tomasi di Lampedusa (1957)
- Luchino Visconti (1963)
El Procés:
- Franz Kafka (1925)
- Orson Welles (1962)
Lolita:
- Vladimir Nabokov (1955)
- Stanley Kubrick (1962)
Mort a Venècia:
- Thomas Mann (1912)
- Luchino Visconti (1971)
Fahrenheit 451:
- Ray Bradbury (1953)
- François Truffaut (1966)
La naturalesa humana. Shakespeare i Welles.
Macbeth:
- William Shakespeare (1606)
- Orson Welles (1947)
- William Shakespeare (1603)
- Orson Welles (1952)
Falstaff, personatge d'Enric IV i Las alegres comadres de Windsor:
- William Shakespeare (1597-99 i 1600)
- Orson Welles (1965)
Oliver Twist:
- Charles Dickens (1839)
- Roman Polanski (2005)
Tristana:
- Benito Pérez Galdós (1892)
- Luis Buñuel (1969)
Frankenstein:
- Mary Shelley (1818)
- James Whale (1931)
La frustració de reprimir els instints.
La tía Tula:
- Miguel de Unamuno (1907)
- Miguel Picazo (1954)
La bèstia humana:
- Émile Zola (1890) (Les Rougon Macquart -17è volum de la sèrie)
- Jean Renoir (1938)
- Fritz Lang (1954) (Human desires)
Ambivalència i onirisme.
Relato soñado:
- Arthur Schnitzler (1925)
- Stanley Kubrick (1999) (Eyes wide shut)
Dublinesos:
ResponElimina. James Joyce (1914)
. John Huston (The Dead- Dublinesos- 1987)
L'estancament de la societat dublinesa.
El lugar sin límites.
ResponElimina. José Donoso (1967)
. Arturo Ripstein (1977)
La tragèdia de la Manuela (transvestit) i la seua filla la Japonesita en l'infern d'un món rural i masclista.
84, Charing Cross Road:
. Helene Hanff (1970)
. David Hugh Jones (1987)(La carta final, en castellà)
Com hem comentat infinitat de vegades, una delícia.
Tradicions arrelades i fotre-li foc a l'hereu:
ResponEliminaComo agua para chocolate
· Laura Esquivel (1989)
· Alfonso Arau (1992)
Dolça rebel·lia:
Chocolat
· Joanne Harris (1999)
· Lasse Hallström (2000)
"El tambor de hojalata"
ResponElimina. Günter Grass (1959).
. Volker Schlöndorf (1979)
Un nen que no vol fer-se gran.
La dualitat emmarcada dins la història:
ResponElimina- GUERRA I PAU.
* Lev Tolstoi (1865-1869)
* King Vidor (1956)
* Sergei Bondarchuk (1968)/ Dividida en 4 parts: "Austerlitz", "Natacha", "La batalla de Borodino" i "El incendio de Moscú".
______________________
L'infern dels perdedors:
- REQUIEM FOR A DREAM.
* Hubert Selby Jr. (1978)
* Darren Aronofsky (2000)
Milana bonita:
ResponEliminaLos santos inocentes:
· Miguel Delibes (1981)
· Mario Camus (1984)
TOUS LES MATINS DU MONDE
ResponElimina. Pascal Quignard (1991)
. Alain Corneau (1991)
El barroc musical.
La tragèdia de dos amants:
ResponElimina"Romeo y Julieta"
. WILLIAM SHAKESPEARE.(1594-1595)
. George Cukor (1936)
. Renato Castellani (1954)
. Franco Zeffirelli.(1968)
, Armando Acosta (1990)
. Baz Luhrman (1996)
La manipulació i altres misèries humanes
ResponElimina"Les amistats perilloses"
Pierre Chordelos de Laclos
- Les liasions dangerouses. Roger Vadim (1959)
- Dangerous Liasions. Stephen Frears (1988)
- Valmont. Milos Forman (1989)
- Crueles intenciones. Roger Kumble (1999)
- Scandal. Je-Yon-Lee
Intriga a dojo:
ResponElimina"ASESINATO EN EL ORIENT EXPRESS".
. Agatha Christie(1934).
. Sidney Lumet (1974).
STRANGERS ON A TRAIN
ResponElimina· Patricia Highsmith (1950)
· Alfred Hitchcock (1951)
Intriga i obsessió.
ORLANDO
ResponElimina· Virginia Woolf (1928)
· Sally Potter (1992)
Un bell ésser i el temps.
EL SUEÑO ETERNO
· Raymond Chandler (1939)
· Howard Hawks (1946)
Detectius durs en blanc i negre.
Mirant de quadrar les propostes de joc de Sícoris:
ResponElimina"EL TALENTO DE MR.RIPLEY"
. Paricia Highsmith-1955
. Anthony Minghella-1999
"PLEIN SOLEIL"(A pleno sol)
. Patricia Highsmith (El talento de Mr.Ripley).1955
. René Clement (1960)
" EL AMIGO AMERICANO"
. Patricia Highsmith-(El Juego de Ripley)1974
. Wim Wenders (1977)
"EL JUEGO DE RIPLEY"
. Patricia Highsmith-1974
. Liliana Cavani (1999)
"Mr. RIPLEY, EL REGRESO"
.Patricia Highsmith-(desconec a quina novel·la fa referència).
.Roger Spottiswoode-2005.
*Per cert, el proper dimarts dia 5 i dissabte dia 9 a la Filmoteca de Barcelona: "A Pleno Sol" amb l'Alain Delon fent de Mr. Ripley.*
TO KILL A MOCKINGBIRD
ResponElimina"Matar a un ruiseñor"
-HARPER LEE 1960
-Robert Mulligan 1962
Adults observats per nens. El títol ja ens diu que no es pot matar un rossinyol, metàfora del contingut del llibre.
Imma C.
Isabel ha dit:
ResponEliminaDe Jane Austen...
Mas fuerte que el orgullo (1940)-Robert Z. Leonard
Persuasion (1995)-Roger Michell
Sentido y sensibilidad (1995)-Ang Lee
Emma (1997)-Diarmuid Lawrence
Mansfield Park (1999)-Patricia Rozema
Bodas y prejuicios (2004)-Gurinder Chadha
Orgullo y prejuicio (2005)-Simon Langton
http://elsorfesdelsenyorboix.blogspot.com/2010/12/odette-toulemonde.html
ResponEliminaJane Austen al cinema:
ResponEliminahttp://elsorfesdelsenyorboix.blogspot.com/2010/12/jane-austen-235-aniversari.html
Si en teniu oportunitat veieu la pel.lícula
ResponEliminaPOESIA
Lee Chang-dong. Corea del Sud, 2010
Tracta el tema de la inspiració, el procés d´escriure poesia, l´aprenetatge. Barrejada amb problemàtica social.
Imma C.
Gràcies, Imma, la tinc per veure.
ResponElimina