divendres, 2 de juliol del 2010

CINEMA I LITERATURA

Dues de les coses que més m'agraden són llegir i veure pel.lícules.
El cinema i la literatura: dues formes de fer ficció, de mostrar punts de vista, de cercar llenguatges, de retratar, distorsionar o reinterpretar la realitat. Inclús, d'inventar-se realitats noves i alternatives, personals i subjectives.
I, donant voltes a tot això, he pensat que estaria bé fer una petita llista
-que podeu completar vosaltres, si us ve de gust- combinant totes dues arts.
Realment, d'adaptacions n'hi ha moltíssimes (massa, potser; el cinema hauria de desenvolupar la seva pròpia forma de narrar, creant més guions originals i independitzant-se així de "la mare literatura".) Moltes d'aquestes adaptacions no han fet altra cosa que malbaratar autèntiques joies de les lletres; cal reconèixer, però, que també ha passat al revés: alguns cineastes, partint de novel.letes "pulp" amb un valor literari més que discutible, han construït pel.lícules magistrals.
El que us proposo és buscar una equivalència (que difícilment serà sempre exacta) entre bones pel.lícules i les grans obres literàries en què estan basades. Aquí us en deixo algunes, acompanyades d'uns comentaris minúsculs en forma d'epígrafs:

Esteticisme i final d'època.
Il Gattopardo:

  • Giuseppe Tomasi di Lampedusa (1957)
  • Luchino Visconti (1963)
L'angoixa vital del non sense.
El Procés:

  • Franz Kafka (1925)
  • Orson Welles (1962)
En nom de la sensualitat.
Lolita:

  • Vladimir Nabokov (1955)
  • Stanley Kubrick (1962)
Bellesa i decadència.
Mort a Venècia:

  • Thomas Mann (1912)
  • Luchino Visconti (1971)
La literatura és un arma: Una visió distòpica.
Fahrenheit 451:

  • Ray Bradbury (1953)
  • François Truffaut (1966)

La naturalesa humana. Shakespeare i Welles.
Macbeth:

  • William Shakespeare (1606)
  • Orson Welles (1947)
Othello:
  • William Shakespeare (1603)
  • Orson Welles (1952)

Falstaff, personatge d'Enric IV i Las alegres comadres de Windsor:

  • William Shakespeare (1597-99 i 1600)
Campanadas a medianoche (Falstaff):

  • Orson Welles (1965)
Infantesa, crueltat i revolució industrial.
Oliver Twist:

  • Charles Dickens (1839)
  • Roman Polanski (2005)
Realisme i surrealisme.
Tristana:

  • Benito Pérez Galdós (1892)
  • Luis Buñuel (1969)
Tot jugant a ser Déu.
Frankenstein:

  • Mary Shelley (1818)
  • James Whale (1931)

La frustració de reprimir els instints.
La tía Tula:

  • Miguel de Unamuno (1907)
  • Miguel Picazo (1954)
Determinisme i criminalitat.
La bèstia humana:

  • Émile Zola (1890) (Les Rougon Macquart -17è volum de la sèrie)
  • Jean Renoir (1938)
  • Fritz Lang (1954) (Human desires)

Ambivalència i onirisme.
Relato soñado:

  • Arthur Schnitzler (1925)
  • Stanley Kubrick (1999) (Eyes wide shut)

19 comentaris:

  1. Dublinesos:

    . James Joyce (1914)
    . John Huston (The Dead- Dublinesos- 1987)

    L'estancament de la societat dublinesa.

    ResponElimina
  2. El lugar sin límites.

    . José Donoso (1967)
    . Arturo Ripstein (1977)

    La tragèdia de la Manuela (transvestit) i la seua filla la Japonesita en l'infern d'un món rural i masclista.



    84, Charing Cross Road:

    . Helene Hanff (1970)
    . David Hugh Jones (1987)(La carta final, en castellà)

    Com hem comentat infinitat de vegades, una delícia.

    ResponElimina
  3. Tradicions arrelades i fotre-li foc a l'hereu:
    Como agua para chocolate
    · Laura Esquivel (1989)
    · Alfonso Arau (1992)

    Dolça rebel·lia:
    Chocolat
    · Joanne Harris (1999)
    · Lasse Hallström (2000)

    ResponElimina
  4. "El tambor de hojalata"

    . Günter Grass (1959).
    . Volker Schlöndorf (1979)

    Un nen que no vol fer-se gran.

    ResponElimina
  5. La dualitat emmarcada dins la història:
    - GUERRA I PAU.

    * Lev Tolstoi (1865-1869)
    * King Vidor (1956)
    * Sergei Bondarchuk (1968)/ Dividida en 4 parts: "Austerlitz", "Natacha", "La batalla de Borodino" i "El incendio de Moscú".
    ______________________

    L'infern dels perdedors:
    - REQUIEM FOR A DREAM.

    * Hubert Selby Jr. (1978)
    * Darren Aronofsky (2000)

    ResponElimina
  6. Milana bonita:
    Los santos inocentes:

    · Miguel Delibes (1981)
    · Mario Camus (1984)

    ResponElimina
  7. TOUS LES MATINS DU MONDE

    . Pascal Quignard (1991)
    . Alain Corneau (1991)

    El barroc musical.

    ResponElimina
  8. La tragèdia de dos amants:

    "Romeo y Julieta"

    . WILLIAM SHAKESPEARE.(1594-1595)
    . George Cukor (1936)
    . Renato Castellani (1954)
    . Franco Zeffirelli.(1968)
    , Armando Acosta (1990)
    . Baz Luhrman (1996)

    ResponElimina
  9. La manipulació i altres misèries humanes

    "Les amistats perilloses"
    Pierre Chordelos de Laclos

    - Les liasions dangerouses. Roger Vadim (1959)
    - Dangerous Liasions. Stephen Frears (1988)
    - Valmont. Milos Forman (1989)
    - Crueles intenciones. Roger Kumble (1999)
    - Scandal. Je-Yon-Lee

    ResponElimina
  10. Intriga a dojo:

    "ASESINATO EN EL ORIENT EXPRESS".

    . Agatha Christie(1934).
    . Sidney Lumet (1974).

    ResponElimina
  11. STRANGERS ON A TRAIN

    · Patricia Highsmith (1950)
    · Alfred Hitchcock (1951)

    Intriga i obsessió.

    ResponElimina
  12. ORLANDO

    · Virginia Woolf (1928)
    · Sally Potter (1992)

    Un bell ésser i el temps.

    EL SUEÑO ETERNO

    · Raymond Chandler (1939)
    · Howard Hawks (1946)

    Detectius durs en blanc i negre.

    ResponElimina
  13. Mirant de quadrar les propostes de joc de Sícoris:

    "EL TALENTO DE MR.RIPLEY"
    . Paricia Highsmith-1955
    . Anthony Minghella-1999

    "PLEIN SOLEIL"(A pleno sol)
    . Patricia Highsmith (El talento de Mr.Ripley).1955
    . René Clement (1960)

    " EL AMIGO AMERICANO"

    . Patricia Highsmith-(El Juego de Ripley)1974
    . Wim Wenders (1977)

    "EL JUEGO DE RIPLEY"
    . Patricia Highsmith-1974
    . Liliana Cavani (1999)

    "Mr. RIPLEY, EL REGRESO"
    .Patricia Highsmith-(desconec a quina novel·la fa referència).
    .Roger Spottiswoode-2005.

    *Per cert, el proper dimarts dia 5 i dissabte dia 9 a la Filmoteca de Barcelona: "A Pleno Sol" amb l'Alain Delon fent de Mr. Ripley.*

    ResponElimina
  14. TO KILL A MOCKINGBIRD
    "Matar a un ruiseñor"

    -HARPER LEE 1960

    -Robert Mulligan 1962

    Adults observats per nens. El títol ja ens diu que no es pot matar un rossinyol, metàfora del contingut del llibre.
    Imma C.

    ResponElimina
  15. Isabel ha dit:
    De Jane Austen...

    Mas fuerte que el orgullo (1940)-Robert Z. Leonard

    Persuasion (1995)-Roger Michell

    Sentido y sensibilidad (1995)-Ang Lee

    Emma (1997)-Diarmuid Lawrence

    Mansfield Park (1999)-Patricia Rozema

    Bodas y prejuicios (2004)-Gurinder Chadha

    Orgullo y prejuicio (2005)-Simon Langton

    ResponElimina
  16. Jane Austen al cinema:

    http://elsorfesdelsenyorboix.blogspot.com/2010/12/jane-austen-235-aniversari.html

    ResponElimina
  17. Si en teniu oportunitat veieu la pel.lícula

    POESIA
    Lee Chang-dong. Corea del Sud, 2010

    Tracta el tema de la inspiració, el procés d´escriure poesia, l´aprenetatge. Barrejada amb problemàtica social.
    Imma C.

    ResponElimina
  18. Gràcies, Imma, la tinc per veure.

    ResponElimina