dijous, 10 de març del 2011

LONDRES NEVAT, Jordi Llavina


LONDRES NEVAT
Jordi Llavina Murgades
Amsterdam, 2009

Londres nevat és un recull de 6 contes d'en Jordi Llavina. Per a sorpresa meva m'han agradat molt, tots. I dic sorpresa, perquè no ho esperava, d'en Llavina n'havia llegit dues novel·les "La mà tallada" i "Nitrato de Chile", la segona no em va entusiasmar massa i la primera no em va agradar gens.

Després de llegir Londres nevat, he arribat a la següent conclusió, en Llavina ha madurat, i tot i fer servir un català riquíssim ja no cau en l'excés de paraules no habitualment utilitzades, de manera que la seva lectura és molt enriquidora (la lectura de les seves obres anteriors les recordo feixuges, sobretot "La mà tallada", no només pel llenguatge sinó també per l'estructura de les oracions). Segurament jo també m'he fet gran.

Per què llegir-lo:

Són 6 contes, la meitat els he trobat d'alta sensibilitat (sobretot el darrer, d'homenatge a una àvia), i els altres 3 dotats d'una comicitat molt seriosa o d'una seriositat còmica, no us ho sabria dir. El que crida més l'atenció en la majoria dels contes és el paper del narrador/protagonista/autor; no és només l'ús de la primera persona, és la voluntat expressa (suposo) de l'autor de difuminar els límits entre la ficció i la realitat, entre el personatge i ell mateix.

En tota l'obra es dóna un paper important a detalls ben petits (infusions, pinces d'estendre la roba, bufandes fetes a mà, flors silvestres, portes que no s'haurien d'haver obert...) fins al punt que crea l'efecte d'imaginar-te a la perfecció el "decorat de l'escena" que estàs llegint; vaja que el llibre està farcit de postals en les quals diries que hi ha col·locat el text.

I en el conte final, que penso que no és un conte, pots fins i tot olorar les flors i rascar-te les picades d'insecte.

2 comentaris:

  1. Aquesta primavera promet ser molt viatgera...

    ResponElimina
  2. Miu, ho has explicat tan bé que m'han vingut ganes de llegir-lo!

    ResponElimina