dimecres, 9 de febrer del 2011

Irène Némirovsky, ja en parlarem...



TRIBUNA: CÉSAR ANTONIO MOLINA - El eclipse de la razón (El País, 9/2/2011)

"Estoy en los cafés de París viendo pasar la vida. No hay mejor lugar en el mundo para ver pasar la vida que un café de París. Y qué mejor que ver pasar la vida después de visitar las exposiciones de Irène Némirovsky en el Memorial de la Shoah, y la de Felix Nussbaum en el Musée d'Art et d'Historie du Judaïsme.
Ellos no tuvieron tiempo para disfrutarlo. Apenas les permitieron vivir 40 años. Fueron sacrificados en la gran hecatombe de la II Guerra Mundial. Su gran delito fue ser judíos europeos. Fueron sacrificados en la gran hecatombe de la II Guerra Mundial. Su gran delito fue ser judíos europeos. Ella, francesa (aunque nunca obtuvo la nacionalidad), nacida en Rusia y, a los 16 años, huida con su familia de la revolución bolchevique. Nussbaum, alemán, fue internado, en 1940, en el campo de concentración de Saint-Cyprien, en el sur de Francia. Logró evadirse y buscó refugio en Bélgica. En el Autorretrato en el campo de concentración (1940) se pinta a sí mismo en un primer plano con barba, demacrado, vistiendo ropa raída, mientras se enmarca en un espacio de alambradas de espino. Por entre las arenas se ven huesos dispersos. En un balde hacen sus necesidades algunos prisioneros esqueléticos. " (continuar llegint-ne més)

Autoretrat amb passaport jueu, Nussbaum

6 comentaris:

  1. Sí, per favor, icr, parlem de la Irène Némirovsky. Jo només he llegit d'ella "La suite francesa", però em va deixar bocabadat, tot i estar inacabada. I no només per la novel·la, que també, sinó per les condicions en què ens va arribar (en un manuscrit que va deixar en una maleta i que les seues filles van guardar durant seixanta anys abans que no el van publicar) i per les dades biogràfiques que s'inclouen al llibre (almenys en l'edició de Quinteto). Sí, parlem-ne.

    ResponElimina
  2. Punyents imatges de quadres de Naussbaum:

    http://www.youtube.com/watch?v=fYHvrkoIdZA

    ResponElimina
  3. Un article força interessant. La novel·la de Némirovsky i els quadres de Nussbaum, tots dos molt colpidors.

    Aquí us deixo uns enllaços sobre la figura de Bruno Schulz, una altra víctima (com tantes altres) de l'eclipsi de la raó:

    http://www.letraslibres.com/index.php?art=9469

    http://www.youtube.com/watch?v=N0Mo9P-miT4&feature=related

    ResponElimina
  4. jo no n'he llegit res de res, que em recomeneu?

    ResponElimina
  5. D'Irène Némirovsky només he llegit "Suite Francesa", però te'l recomano, miu. Segur que t'agradarà.

    ResponElimina