Richard Yates
Jóvenes corazones desolados
RBA
Jóvenes corazones desolados
RBA
“Jóvenes corazones desolados” és
una novel·la immensa de Richard Yates, un tros d’escriptor que va morir d’un
emfisema, alcohòlic i maleït el 1992 a Alabama, amb tots els seu llibres
descatalogats. Havia nascut a Yonkers, quilòmetres amunt de Nova York pel Hudson. Fill d’una família de pares separats
va tenir una infantesa difícil, amb canvis de residència constants que el van
portar a estudiar a Avon, Connecticut. Es va allistar a l’exèrcit americà i va
combatre a França i Alemanya. Aquesta experiència el va marcar per tota la vida
i diria que tots els seus protagonistes són també antics combatents. Tornat d’Europa
va començar a treballar com a periodista, negre literari (va escriure alguns
discursos per en Robert Kennedy) i escriptor de publicitat. Va ensenyar literatura
( si tal cosa és possible) a Columbia, a la New York School for Social
Research, a Boston (on estan arxivats els seus papers) a Iowa i d’altres
universitats americanes. Va escriure set novel·les, un parell de llibres de
relats i diversos guions per al cinema.
Comentaris elogiosos i reivindicacions
d’altres escriptors famosos –Vonnegut, Carver, Ford, inclús Tennessee Williams-
van permetre que es recuperessin les seves obres. La pel·lícula de Sam Mendes
sobre la seva novel·la “Revolutionary Road” el va treure del calaix de
la història i el va posar, ara sí, de moda.
Com gairebé tots els grans
escriptors, sembla que sempre escrigui la mateixa novel·la; matrimonis
innocents que acaben en desastre, classe mitjana americana resident a New York,
New Jersey, ciutats de l’estat de Nova York, de la costa est, a prop de Boston,
a Maine o Connecticut. Retrata la inconsistència de la vida, l’angoixa dels
somnis trencats, les fantasies de la gent sobre el seu futur triomfal que no
arriba mai. Tot ple d’alcohol i psicoterapeutes, de festes, de bars, d’artistes,
de pintors, de poetes. El permanent record de la guerra a Europa, la
desmobilització de milers d’antics combatents amb la seva foto particular de l’infern.
Per fer-se una idea, un anècdota
de la història. Michael Davenport, tot just divorciat, ha tornat a la ciutat de
Nova York, ha llogat un petit apartament i continua treballant com a redactor
de catàlegs comercials. Mentre intenta oblidar la dona, refer la vida, escriure
el segon llibre de poemes i, sobre tot, lligar, es sorprès a casa seva per una
dona jove, que es casa en vuit dies amb el seu promès, un altre escriptor, tots
dos amics del protagonista. La noia es planta allà mentre fa els últims tràmits
abans del casament i el promès acaba la novel·la de la seva vida retirat al
camp i li ofereix el seu cos jove i bell sense cap limitació. Però Michael no
pot. Ella és bellíssima, la descriu amb encant, plena de vida, tendre i ufanosa
amb els seus pits petits que es branden mentre es dutxen plegats. Però el tipus
no pot complir. No pot i desespera, no pot i s’hi esmerça i ho intenta i es
demora amb els preàmbuls. I passen un parell de dies convivint i intentant-ho.
Ell demanant aquest incòmode perdó i ella sentint la culpa, dient que potser no
ho fa bé, que pot ser no sigui el seu tipus, que pot ser la jutja com immoral i
que per això no pot. I ell busca al fons del seu cervell totes les coses que podrien
justificar aquesta errada i totes les solucions que pot trobar. I es lamenta
per no poder sentir aquell plaer, per no poder marcar aquest tanto, de
no consumar l’enveja que aixeca en els homes que els veuen entrant als bars i
restaurants i que miren a la noia amb ulls com plats, radiografiant les seves
corbes, les seves cames, la seva elegància, els braços llargs, les mans fines i
àgils.
Willian Boyd
Esperando el alba
Duomo
Esperando el alba
Duomo
A l’última novel·la de William
Boyd –“Esperando el alba” (Duomo)- un aristòcrata anglès va a Viena abans de la
segona guerra mundial per a tractar-se els problemes d’impotència amb un
deixeble distingit de Freud. El problema li ha sobrevingut quan el compromís
amb la seva promesa s’ha convertit en un pla precís de casament, amb
preparatius, decisions importants, convidats, palaus, castells. Aquí hi és, una
altra vegada, la connexió màgica. Llegeixes un llibre i aquest et transporta a
un altre perquè hi ha un tema comú, o una casualitat agafada al vol.
William Boyd va ser un dels
membres destacats de la nova generació d’escriptors britànics que van començar
a publicar als anys 70: Ian McEwan, Julian Barnes, Martin Amis, saludats amb
entusiasme per la revista Granta. Desgraciadament, la seva projecció no ha
arribat tant lluny com els companys de generació. Però continua escrivint
novel·les estimulants, entretingudes, que enganxen encara que no et matin.
Rafa M.
Rafa
ResponEliminaJa era hora!
Un pasote d'entrada!!!
Benvingut als Orfes!
Visca Yates!!!
Té aquelles dualitats màgiques que agraden de pensar...
De dia escrivint discursos pels Kennedy... De nit imaginant aquests grans relats tristos i melancòlics...
Quina estrena, Rafa! (bé, sense comptar la traducció del C. McCarthy, que ja apuntava maneres).
ResponEliminaNo he llegit cap dels dos autors, però pel que expliques sembla que, en certa manera, són els continuadors d'aquell món que reflectien les novel·les de l'Scott Fitzgerald (que, per cert, també va fer de guionista).
Moltes gràcies Rafa, una entrada excel·lent!!! no he llegit a cap dels dos autors, a la llista!!!
ResponEliminaBenvingut i gràcies per les cireres, Rafa M.
ResponEliminaAixò es diu "en mi pueblo" una entrada "de dos yemas".
Rafa, em sembla uns analisis molt interesants i molt ben escrits.
ResponEliminaFelicitats.